بزرگ‌ترین جمعیت در تاریخ تهران علیه موسوی تظاهرات کرد

حقیقت‌جو و مجری بی‌طرف! سی‌ان‌ان حریف مرندی نشدند
بزرگ‌ترین جمعیت در تاریخ تهران علیه موسوی تظاهرات کرد   

عاشورا روز عزاداری بود، عاشورا سالروز شهادت نوه پیامبر اسلام(ص) است. عاشورا روزی مقدس در ایران است. این تظاهرات سیاسی در روز عاشورا به مذاق اکثریت ایرانی ها خوش نیامد. به نظر من، به طور کلی تظاهرات در انتقاد از آقای موسوی که روز چهار شنبه برگزار شد، نقطه عطفی بود

  
 

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان امریکا با اجرای کریستین امانپور خبرنگار ایرانی تبار خود میز گردی درباره ایران تشکیل داد که در یک طرف آن فاطمه حقیقت‌جو و امانپور مجری کاملاً‌بی‌طرف! در استودیوی سی‌ان‌ان حضور داشتند و در طرف مقابل دکتر محمد مرندی استاد دانشگاه تهران که از طریق ارتباط تصویری در این برنامه شرکت کرده بود، به سؤال‌های جهت‌دار مجری برنامه پاسخ می‌داد.

به گزارش رجانیوز، امانپور ابتدا ادعا کرد در یک هفته گذشته ایران بار دیگر عمیقا به بحران فرو رفت، درحالی که نتیجه این بحران قطعی و مشخص نیست. در روز مقدس عاشورا که یک شنبه هفته گذشته بود، نیروهای امنیتی ایران با استفاده ازگلوله و باتوم بزرگترین تظاهرات ضد حکومتی از ماه ژوئن را سرکوب کردند. دست‌کم هشت تظاهر کننده کشته شدند که در میان آنان، فردی دیده می شود که براساس گزارش ها وانت پلیس وی را زیر گرفت.

در ادامه در حالی که تصویر جعلی و مونتاژ شده زیر گرفته شدن یک نفر با ماشین پلیس نشان داده می شد، مجری افزود: اکنون حکومت می گوید که این وانت پلیس به سرقت رفته بود. با این وجود تظاهر کنندگان خشم خود را بر ضد شبه نظامیان بسیج نشان دادند و موتور سیکلت های آنان را به اتش کشیدند، به ساختمان های آنان حمله کردند، چون از اینکه چنین سرکوبی در روز عاشورا رخ داده بود، شوکه شده بودند. حامیان حکومت به نوبه خود ازاینکه مخالفان عاشورا را به روز تظاهرات سیاسی تبدیل کرده بودند، خشمگین شدند، از این رو صدها هزار نفر از آنان، سه روزبعد از عاشورا به خیابان آمدند.

سی‌ان‌ان در ادامه بخش هایی از گفتگوی 10 سال پیش کریستین امانپور با حقیقت‌جو نماینده مجلس ششم را پخش کرد تا با یک رپرتاژ تصویری برای یکی از مهره‌های دست‌چندم کاخ‌سفید علیه ایران؛ فاطمه حقیقت‌جو سیر روایت بی‌طرفانه و غیرجانبدارانه! خود را تکمیل کند و به سراغ سؤالات برنامه برود.

امانپور از حقیقت‌جو پرسید شما 10 سال پیش گفته بودید حکومت نمی تواند همه را بازداشت کند، اکنون نظر شما درباره آن گفته ها چیست؟ حقیقت‌جو پاسخ داد من باز هم مثل 10 سال پیش می گویم که حکومت قادر نیست همه جمعیت ایران را بازداشت کند. مردم ایران نیاز به تغییر بنیادین در کشور دارند. من بسیار خوش بین هستم که آنها در آینده شاهد این تغییرات در کشور خواهند بود.

وی در توضیح اینکه این تغییرات دقیقا چه تغییراتی هستند، گفت: برای من تغییر به معنی آن است که مردم شاهد آزادی در کشور خود باشند، تنوع جمعیتی ایران در ساختار قدرت دیده شود، همچنین کارکرد حکومت برای مردم ایران مهم است.

در ادامه دکتر محمد مرندی درباره حرمت‌شکنی‌های روز عاشورا گفت: به نظر من باید به اپوزیسیون گفت "افراد به اصطلاح اپوزیسیون"، چون هیچ اپوزیسیون یکصدا و منسجمی در ایران وجود ندارد. گروه‌های سیاسی مختلفی در ایران وجود دارند که اهداف مختلفی دارند. به نظر من اپوزیسیونی که در روز عاشورا تظاهرات کرد، مرتکب اشتباه بزرگ تاکتیکی شد، چون در این روز که روز عزای عمومی بود، نسبت به پلیس بسیار بی رحمانه عمل کرد. به نظر من روز چهار شنبه واکنش شدیدی به این حرکت دیده شد. جمعیتی که روز چهارشنبه آمد، شاید بزرگ‌ترین جمعیت در تاریخ تهران بر ضد آقای موسوی و جریان سبز تظاهرات کرد. به نظر من این روز، روزی تعیین کننده بود. فکر می کنم نامه آقای موسوی که بعد از این تظاهرات منتشر شد، نشان می دهد که وی هم کمی ترسید.

امانپور خطاب به مرندی گفت شما می گویید که حامیان دولت خشمگین شدند، این درحالی است که تظاهرکنندگان و همان‌طور که شما می دانید بخش زیادی از افکار عمومی بین المللی از اینکه نیروهای ایرانی از زور مرگبار و شلیک تفنگ بر ضد تظاهر کنندگان استفاده کردند، خشمگین شدند. آیا این مسئله اکنون حکومت را به چالش نمی کشد؟

مرندی پاسخ داد اول از همه اینکه تظاهرات در تهران ضرورتا در طرفداری از دولت نبود، این تظاهرات در طرفداری از جمهوری اسلامی بود. بسیاری از افراد منتقد دولت هستند که به علت مخالفت با آقای موسوی در تظاهرات شرکت کردند. همان‌طور که گفتم، راهپیمایی بزرگی بود اما در هیچ طرفی از معادله سیاسی ایران، تک صدایی نیست که بتوان به آسانی درباره آن سخن گفت. به نظرمن بخشی از خشمی که در این تظاهرات بود، به حضور و نقش سازمان تروریستی مجاهدین خلق مربوط می شد. این سازمان تروریستی هر چند رسما از طرف امریکا ممنوع شده است، اما تحت عناوین مختلف مورد حمایت امریکا قرار می گیرد. مجاهدین خلق بنا بر بیانیه ای که خود صادر کرده است، در آشوب عاشورای تهران نقش داشت. همان‌طور که در تصویر می بینید، آن‌ها به ایستگاه پلیس حمله کردند، یک مامور پلیس کور شد. آن‌ها اموال عمومی را نابود کردند و به مأموران پلیس حمله کردند.

مرندی تصریح کرد: عاشورا روز عزاداری بود، عاشورا سالروز شهادت نوه پیامبر اسلام(ص) است. عاشورا روزی مقدس در ایران است. این تظاهرات سیاسی در روز عاشورا به مذاق اکثریت ایرانی ها خوش نیامد. به نظر من، به طور کلی تظاهرات در انتقاد از آقای موسوی که روز چهار شنبه برگزار شد، نقطه عطفی بود.

درادامه مجری سی‌ان‌ان که احساس کرد پاسخ‌های مرندی درخصوص بی‌قانونی و رفتار توأم با خشونت وحشیانه حرمت‌شکنان، افکار عمومی بینندگان را متأثر کرده است، از حقیقت‌جو پرسید شما که در اردوگاه اصلاح طلبان هستید، آیا معتقدید که عناصر خشن در تظاهرات و جنبش شما شرکت می کنند و آیا این یک نگرانی است؟

حقیقت‌جو گفت: مردم ایران درجنبش سبز می خواهند به صورت مسالمت آمیز و بدون خشونت درخواست خود را بیان کنند. متاسفانه نیروهای دولتی تلاش می کنند مردم را به سمت خشونت بکشانند. از دیدگاه من، این‌ها سناریوی دولت برای ایجاد درگیری بین دو طرف است.

در حالی که پس از تجمع غیرقانونی 25 خردادخسارت‌های فراوانی به اموال عمومی و خصوصصی وارد شد، حقیقت‌جو با تعبیر از این تجمع به تظاهرات سکوت، ادعا کرد: این نشان می دهد که مردم می خواهند تظاهرات مسالمت آمیز داشته باشند اما متاسفانه دولت به خصوص در روز عاشورا بسیار خشن بر ضد مردم رفتار کرد.

امانپور در ادامه به راه حل پیشنهادی موسوی و گام های پیشنهادی وی اشاره کرد. وی گفت موسوی می گوید دولت ایران باید مسئول و پاسخگو باشد، انتخابات جدید و شفاف برگزارشود، همه زندانیان سیاسی آزاد شوند، رسانه های آزاد وجود داشته باشند و سرانجام اینکه تظاهرات قانونی به رسمیت شناخته شوند.

امانپور از مرندی پرسید که آیا این احتمال وجود دارد که حکومت با 5 پیشنهاد آقای موسوی موافقت کند؟

مرندی در پاسخ گفت: به نظر من مشکل اینجا است که نظام نگاه متفاوتی با آقای موسوی دارد. همان‌طور که گفتم جناح های مختلف سیاسی وجود دارند. به نظر من بعد از تظاهرات در مخالفت با موسوی که روز چهارشنبه در سراسر کشور برگزار شد، موضع آقای موسوی به شدت تضعیف شد که بخشی از این مسئله در نامه وی هم منعکس شده است. به نظر من، نظام، کسانی را که برای مثال ماموران پلیس را کور کردند، آزاد نخواهد کرد. مشکل اصلی این است که آقای موسوی خود را با جناح تندروتر در جریان اصلاح طلبان وصل، کرده است. در حالی که حتی افرادی مثل آقای سحابی درباره حرکت جریان سبز به سمت خشونت صحبت و انتقاد کرده اند. حتی من خودم هر زمان به تلویزیون می آیم تا درباره این موضوعات صحبت کنم، با تهدید مرگ از سوی این جریان روبرو می شوم.

مرندی تصریح کرد این یک واقعیت است اما بسیاری از اصلاح طلبان اصیل از آقای موسوی فاصله می گیرند. برای مثال آقای تابش که رئیس فراکسیون اقلیت مجلس است.

وی افزود: اکنون بحث های شدید داخلی درباره سیاست در ایران وجود دارد اما فکر می کنم که حکومت و بسیاری از جناح های سیاسی کشور دیگر تمایلی ندارند درباره موضوعات جدی با آقای موسوی بحث و گفتگو کنند.

در حالی که تصاویر مربوط به دیدار افراد مختلف با موسوی برای تسلیت به مناسبت کشته شدن خواهر زاده اش نشان داده می شد، امانپور از حقیقت‌جو پرسید آیا در جناح های ایران اختلاف وجود دارد؟ آقای مرندی از این که افراد از جنبش اصلاحات فاصله می گیرند، سخن گفت. آیا این گفته صحیح است؟

حقیقت‌جو در حالی که فتنه‌گران تاکنون بارها به اخلال در تجمعات مردمی طی ماه‌های گذشته اقدام کرده‌اند، در توجیه اختلاف میان اصلاح‌طلبان گفت: نه، اگر حکومت اجازه برگزاری تظاهرات برای جریان سبز را بدهد، آنگاه خواهیم دید که آیا مردم از آقای موسوی طرفداری می کنند یا از حکومت؟

وی در ادامه با بیان اظهارات نخ‌نما برای تحقیر حماسه 9 دی مردم ایران اضافه کرد: من با گفته ها و تحلیل های آقای مرندی درباره تضعیف مواضع آقای موسوی مخالفم، چون حکومت تلاش می کند با دادن پول، افراد را بیاورد. حکومت تلاش می کند شبه نظامیان را به خیابان بیاورد. حکومت دانش آموزان را به خیابان می آورد. به اعتقاد من، این تظاهرات در طرفداری از حکومت نیست. موضوع دوم این است که فکر نمی کنم حکومت ایران، موضع منصفانه آقای موسوی را بپذیرد، چون همان‌طور که می دانید، آن‌ها فکر می کنند که می توانند موضوع را کنترل کنند. راه حل آن‌ها، راه حل نادرستی است. این پاسخ واقعی به بحران نیست.

امانپور در ادامه از مرندی پرسید ترس های زیادی درباره امنیت سران اصلاح طلب همچون آقای موسوی و آقای کروبی به وجود آمده است. به من گفته شده که عملاً حکومت تصمیم گرفته تا امنیت این افراد را افزایش دهد. آیا فکر می کنید که حکومت تلاش کند تا به این چهره ها آسیبی نرسد؟

مرندی پاسخ داد بله همین طور است. به خصوص بعد از آنکه خواهر زاده موسوی به طرز مشکوکی کشته شد. وی در تظاهرات کشته نشد، بلکه ترور شد. این مسئله چیزی است که بسیاری از افراد در نظام سیاسی آن را مشکوک می دانند و آن را کار سازمان های تروریستی می دانند تا تنش را در کشور افزایش دهند. البته در میان اصلاح‌طلبان اجماعی وجود ندارد، بسیاری از چهره های کلیدی آنان، به صورت کامل از آقای موسوی و جریان سبز فاصله گرفتند، به خصوص بعد از انکه آقای موسوی با سکوت خود، حمایت شبکه های تلویزیونی غربی و امریکایی و حمایت حامیان شاه سابق و سازمان تروریستی مجاهدین خلق را پذیرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد